De nieuwst mobieltjes vergelijken met 2 jaar geleden heeft eigenlijk vrij weinig zin. De technologie maakt elk jaar zulke grote stappen, zeker op het gebied van mobiele telefonie en dat zien we bij de Google Pixel 7 telefoon die eraan komt. De Pixel 7 en Pixel 7 Pro zijn bedoeld als een soort van demo-achtige showcases voor de software van internetgigant Google. Google verwacht niet dat veel mensen ze zullen kopen. Pixel-telefoons zijn over het algemeen altijd commerciële flops geweest. En vreemd genoeg worden ze bijna altijd aangeboden door mensen die zelf geen Pixels gebruiken en weinig tot geen connectie hebben met de bloeiende gemeenschap van Pixel-bezitters.
De realiteit van het Pixel-programma van Google is veel minder zwart-wit. Ja, de telefoons dienen als referentie voor Android-ontwikkeling. Ja, ze bieden een manier om de software van Google centraal te stellen. En ja, hun bereik is tot nu toe relatief beperkt. Maar om die factoren in te kaderen als de bepalende eigenschappen van het product of om te suggereren dat de ervaring op de een of andere manier niet bedoeld is voor massale acceptatie, of dat het sinds de start zes jaar geleden geen significante toename in interesse heeft gezien, is een volledig verkeerde interpretatie van de situatie. En het slaat de plank volledig mis. Je hoeft niet ver te zoeken om te begrijpen waarom.
Google-telefoons en Pixel-perspectief
Om de doelen van Google met zijn Pixel-telefoons volledig te begrijpen, moeten we beginnen met een snelle reis terug in de tijd naar het moment waarop het merk Pixel voor het eerst op de markt kwam. Het jaar was 2016. Google was tot dan toe gefocust op een productlijn die bekend staat als Nexus, een mengelmoes van telefoons en andere gadgets gemaakt door andere fabrikanten. De Nexus-telefoons waren meestal gebaseerd op bestaande producten, maar vervolgens aangepast aan de specificaties van Google en geleverd met de software van Google in plaats van de gebruikelijke rommel van de fabrikant.
Maar misschien wel het belangrijkste: Pixel-telefoons zijn absoluut gepositioneerd om te verkopen, althans in theorie. En hoewel er weinig twijfel over bestaat dat de verkoop van Pixel de afgelopen zes jaar langzamer is gegroeid dan Google wilde, is er ook veel meer aan de hand.
De Google Pixel wordt werkelijkheid
Laten we eerst eens kijken naar enkele cijfers. Je kunt er niet omheen: de Pixel-telefoons van Google vertegenwoordigen nog steeds een klein druppeltje in de enorme oceaan van smartphone verkopen. Maar, van cruciaal belang, die druppel breidt zich exponentieel uit. Het aandeel van Google in de smartphonemarkt groeit al geruime tijd, terwijl de algehele smartphonemarkt grotendeels krimpt.
De vers verzamelde gegevens geven aan dat Google voor het eerst in zowel West-Europa als Noord-Amerika doorbrak in de eliteclub van de top vijf van ‘premium smartphone merken’. Uit een afzonderlijke analyse uit diezelfde tijd bleek dat het Pixel-merk van Google in die periode het ‘snelst groeiende grote smartphone merk was op de hele Amerikaanse markt en dat het beter presteerde, inclusief Apple en Samsung, in groei voor die tijd.
Google bevindt zich niet eens in de budgetmarkt. Het goedkoopste Pixel-model is de midrange Pixel 6a, die meer dan drie keer zoveel kost als die Galaxy telefoon. En hoewel Samsung momenteel 24 verschillende modellen heeft, biedt Google momenteel drie opties: de Pixel 7, Pixel 7 Pro en Pixel 6a.
Best een prestatie, zeker als je kijkt naar de beperkte geografische regio’s waar de telefoons van Google worden verkocht, de beperkte bekendheid die deze telefoons in de detailhandel hebben in vergelijking met producten van Samsung en Apple, en de beperkte algehele marketing die Google uitvoert in vergelijking met zijn concurrenten.