Bij het inrichten van een kantoor komt een hoop kijken. Je wil dat mensen zo optimaal mogelijk kunnen werken, maar dat moet ook gebeuren in een fijne sfeer. Niet alleen kan het een hoop geld kosten, maar het is ook best een verantwoordelijkheid om te bepalen hoe je werkgevers hun werk moeten doen. Nu kunnen bepaalde praktische zaken makkelijk worden opgelost, zo kunnen de kosten meevallen als je tweedehands meubilair koopt bij een. Daarnaast moet je echter ook denken aan de beste indeling van het kantoor, kabelgootjes, de aanschaf van cat6a kabel op rol of juist cat 7 kabel op rol, etc. Hieronder lees wat er allemaal komt kijken bij het inrichten van een kantoor.
Zorg dat je het wiel niet opnieuw gaat uitvinden
Een kantoor inrichten is niet iets dat iedereen zomaar kan. Zeker als het om een grotere kantoorruimte gaat, waar veel mensen werken, komt daar een hoop bij kijken. Niet voor niets dat veel bedrijven voor een dergelijke klus een expert inhuren. Op het eerste gezicht lijkt dit een onnodig, maar in veel gevallen kun je zelfs goedkoper uit zijn dan wanneer je dit zelf gaat doen. Een specialist weet namelijk precies wat wel en niet werkt bij het inrichten van een kantoor en hiermee voorkom je dat je het wiel opnieuw moet uitvinden.
Inventariseer goed wat nodig is
Daarnaast moet je natuurlijk zorgen voor meubilair. Misschien heb je nog meubilair staan, dan moet je checken wat daar nog bruikbaar van is. Past het bijvoorbeeld nog in de nieuwe inrichting? Is het bestaande meubilair niet te veel beschadigd? Het is sowieso verstandig om goed te inventariseren welke spullen er nodig zijn. Hoeveel mensen gaan in het kantoor werken en welke activiteiten gaan zij ondernemen?
Werk met een deadline
Werk altijd met een deadline als je een kantoor gaat inrichten. Binnen een bedrijf komen er constant taken op je af, waardoor het inrichten van een nieuw kantoor nogal eens kan blijven liggen. Kies daarom voor jezelf en je collega’s een einddatum wanneer het kantoor klaar moet zijn, zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn. Dit is namelijk belangrijke informatie, niet alleen voor je collega’s, maar zeker ook voor de collega’s die onderdeel zijn van het nieuwe inrichtingsplan. Afhankelijk van de partijen waar je mee samenwerkt en de wensen die je hebt, kunnen zaken als kantoormeubilair snel geleverd worden.
Uiteraard is het meubilair een van de belangrijkste zaken in een kantoor, je moet daar dan ook goed over nadenken. Hieronder een lijstje om je te helpen inventariseren wat je allemaal nodig hebt.
- Bureaus: hoeveel stuks? Zijn er speciale wensen voor mensen die bijvoorbeeld last hebben van hun rug? Zijn er vreemde hoeken in de ruimte waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van het bureau?
- Tafels: is er behoefte aan een gezamenlijke werkplek, zoals een vergadertafel? Welke eisen zijn er aan de vergadertafel, met hoeveel mensen wil je er bijvoorbeeld aan kunnen zitten? Zijn er voldoende stroompunten? Moeten aan deze tafel andere stoelen komen dan aan de bureaus?
- Kasten: krijgt iedereen zijn of haar eigen kast? Zijn er een aparte archiefkasten nodig?
- Bureaustoelen: kies voor bureaustoelen die ergonomisch goed zijn en geschikt zijn voor gebruik van minimaal 8 uur per dag.
- Schermen: moeten er schermen komen tussen de verschillende werkplekken of wil je juist een grote open ruimte hebben?