E-commerce is alle handel die wordt gedaan online. Meest bekende is natuurlijk de zogenaamde ‚B to C’ business, dit is de handel tussen bedrijven (B) en consumenten (C). Daarnaast heb je ook nog de ‚B to B’ (business to business) en de ‚C to C’ (consumer to consumer). Steeds meer winkeliers, groothandelaren en fabrikanten erkennen de waarde van e-commerce. Niet zo gek, want de voordelen van een webwinkel zijn groot: webwinkels zijn altijd open en bieden je de kans jouw klanten gedetailleerde productinformatie te geven. Daarnaast verkrijg je op deze manier een hoop informatie, die je weer kunt gebruiken om de verkopen te stimuleren. Vandaar dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar een manier om hun goederen online aan te bieden, bijvoorbeeld via een Shopware partner. Lees hieronder verder waarom het ook voor jouw bedrijf goed is om over e-commerce na te denken.
Een online winkel is nooit gesloten
Met een webwinkel kunnen je klanten 24 uur per dag je spullen bestellen, waar en wanneer ze maar willen. Steeds meer consumenten kiezen ervoor om hun aankopen online te doen, zeker in deze tijden van Corona. Sommige ondernemers denken nog steeds dat het hebben van een website met daarop het contact voldoende is. „Ze kunnen dan toch mailen als ze iets willen kopen“ is dan een opmerking die je weleens hoort. Dat klopt, maar per e mail ziet de klant niet of een product voorradig is en of de order goed aangekomen is en bevestigd is. Uw klant weet dus niet of hij/zij de producten echt wel gaat krijgen en wanneer levering verwacht mag worden. Kortom een hoop onzekerheid, en waarom zou een klant daarvoor kiezen als hij hetzelfde product via een webshop kan kopen?
Met e-commerce kun je erg goed gebruik maken van cross- en upsell mogelijkheden
E-commerce is bij uitstek geschikt voor cross- en upsell mogelijkheden. Bij upselling laat je je klanten kennis maken met gerelateerde producten. Dit zijn producten waarvan ze misschien niet wisten dat je die ook aanbiedt, of producten die ze eerst niet dachten nodig te hebben. Bij e-commerce zie je vaak dat de klant oorspronkelijk voor een product komt, maar tijdens het bezoek meer interessante producten vindt. Is het product niet voorradig, dan kan de webshop direct alternatieven aanbieden of aanvullende producten.
Het vergroten van de betrouwbaarheid van de orderinformatie
Een webshop die geïntegreerd is met een ERP-systeem kan dé oplossing zijn als je tijd wilt besparen en de betrouwbaarheid van de orderinformatie wilt vergroten. Te veel bedrijven bouwen nog steeds op de accuratesse van verkopers in het orderproces, maar een foutje is menselijk en snel gemaakt. Met een webshop gekoppeld/geïntegreerd met een ERP-systeem is vertraging in het verwerken van de orders verleden tijd en bespaar je dus tijd en geld.
Klanten kunnen alle informatie vinden op je site
Jouw webwinkel fungeert ook als informatieportaal voor klanten die, op wat voor tijdstip dan ook, hiernaar op zoek zijn. Allerlei generieke vragen over grootte, technische specificaties, voorraad of (klantspecifieke) kortingen vindt jouw klant eenvoudig in de webwinkel. Dit is zowel voor jou als voor je (potentiële) klant wel zo gemakkelijk. Het scheelt een hoop tijd aan telefoontjes en mails.
Daarnaast hebben je klanten tevens inzicht in de orderstatus en facturen. Je medewerkers zijn hierdoor veel minder tijd kwijt met factuur/order vragen.