Heb je een professionele website laten maken in WordPress? Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar tips voor website optimalisatie. In dit artikel geven we 4 tips waarmee je jouw WordPress website kunt gaan optimaliseren.
1. Optimaliseer voor de bezoeker
Wat is het allerbelangrijkste voor jouw bedrijf? Juist ja: klanten! Of je nou al je inkomsten haalt uit 1 dedicated klant, of in de B2C markt miljoenen consumenten bedient: de klant is koning. Toch zien we bij veel websites dat de gebruiker (lees: klant) volledig uit het oog wordt verloren om de website maar goed vindbaar te maken.
We hebben nieuws voor je: Google vindt een gebruiksvriendelijke website erg belangrijk. Je kunt dus beter zorgen dat de gebruiker eenvoudig zijn weg door de website kan vinden. Denk van tevoren na over de User Experience en houdt vooral het doel van de website voor ogen. Leidt de bezoeker niet door onnodige pagina’s die puur gericht zijn op vindbaarheid. Conversie is hier het sleutelwoord, het toevoegen van zoekwoorden komt pas later.
2. Gebruik zoekwoorden
Nadat je de flow door de website hebt uitgedacht is het tijd om zoekwoorden te gaan kiezen. Hiervoor doe je een zoekwoordenonderzoek met een tool als Ubersuggest of Google Keyword Planner.
Om te beginnen kies je eerst met je gezonde verstand zoekwoorden die met jouw bedrijf en branche te maken hebben. Op basis van deze woorden ga je het onderzoek verder uitvoeren. Gebruik 1 van de genoemde tools om de zoekwoorden in te voeren en je krijgt een hele waslijst aan mogelijke zoekwoorden om te gebruiken voor jouw website.
Daarbij zie je direct het maandelijkse zoekvolume en de mate van concurrentie op een bepaald zoekwoord. De concurrentie op hoge zoekvolumes is over het algemeen (vele malen) hoger dan die op lage zoekvolumes. Om vindbaar te worden zul je dus slim moeten zijn en tactische keuzes moeten maken tijdens het uitzoeken van zoekwoorden. Een Specialist in Websites kan je helpen bij het uitzoeken van de juiste zoekwoorden.
3. Maak de interne links op orde
Om beter vindbaar te worden kun je aan Google vertellen welke pagina’s belangrijk zijn binnen jouw website. Dit doe je door het toevoegen van interne links, ofwel het linken van pagina naar pagina binnen de eigen website.
Zo weet Google bijvoorbeeld dat de homepage vaak een van de belangrijkste pagina’s is van een website. Een link vanaf de homepage zal dan dus ook meer waarde krijgen van Google dan een link van een pagina die diep verstopt zit. Dit is natuurlijk logisch en als je dit goed uitvoert snapt Google een stuk beter waar jouw website overgaat en welke pagina’s goed moeten scoren.
4. Vul ook de ‘onzichtbare’ gedeeltes met zoekwoorden
We kennen websites vaak als hetgeen dat we zien als we een website bezoeken. Toch vergeten we vaak dat er meer achter zit. Het zogeheten backend, of contentmanagementsysteem (CMS), in dit geval WordPress, bevat ook genoeg opties tot optimaliseren!
Zo kun je de YOAST plug-in installeren om alle meta omschrijvingen- en titels goed in te stellen. Deze teksten tonen in de zoekresultaten van Google en zullen ook dikgedrukt worden op het moment dat iemand de zoekterm intypt. Je hebt dus een extra plek om je zoekwoord te verwerken én het valt meer op als iemand erop zoekt.
Ook heb je de mogelijkheid om titels en alternatieve titels aan afbeeldingen mee te geven. Gebruik hiervoor ook zoekwoorden! Zo maak je alleen maar duidelijker aan Google waar de pagina overgaat. En dat vindt Google leuk!