Hoe heb jij de online marketing van je organisatie momenteel ingericht? Er zijn bij het bedenken van een geschikte marketingstrategie verschillende aspecten om rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van resultaten op de korte termijn en op de langere termijn! Vaak behaal je deze prestaties door verschillende vormen van online marketing in te zetten. Bekende online marketingstrategieën zijn SEO en SEA. SEO staat hierbij voor Search Engine Optimization en SEA voor Search Engine Advertising. In dit artikel vertellen we je meer over de verschillen tussen deze strategieën en de voordelen die SEA je biedt bij het verbeteren van je online marketing.
Verschillen tussen SEO en SEA als marketingstrategie
Een van de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA is het feit dat SEO op de lange termijn gericht is, terwijl de focus bij SEA op de korte termijn ligt. Het is juiste om deze reden belangrijk om voor een combinatie van beide strategieën te kiezen. Zo weet je zeker dat je een voortdurende verbetering van je bedrijfsresultaten bewerkstelligt. Bij SEO wordt er door een continue toevoeging van nieuwe content gezorgd voor het verbeteren van posities in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit is echter niet iets wat van vandaag op morgen bereikt is. Juist de constante toevoeging van informatie maakt dit mogelijk!
In het geval van SEA wordt er betaald voor advertentieruimte in zoekmachines, waarvan Google Ads het bekendste voorbeeld is. Google Ads zijn de advertenties die bovenaan de lijst met zoekresultaten zichtbaar zijn, als je een zoekopdracht invoert bij Google. Ook op andermans websites kunnen deze advertenties getoond worden. Wellicht heb je al eens van Google Adsense en Google Adwords gehoord?
Instellen van Google Ads blijkt vaak erg lastig
Wanneer je voor SEA als waardevolle toevoeging aan je huidige online marketingstrategie kiest, kan het verstandig zijn om hier een gespecialiseerde partij voor in te schakelen. Je betaalt per klik van een bezoeker op de advertentie. De kosten per klik zijn afhankelijk van de zoekterm waarop je gevonden wilt worden. Des te meer bedrijven geïnteresseerd zijn in een bepaalde zoekterm, des te hoger zullen ook de kosten zijn die door Google in rekening worden gebracht. Vergelijk het met een biedsysteem! Je biedt tegen andere geïnteresseerden, zonder dat je weet wie dat zijn.
Het is om deze reden belangrijk om te zoeken naar de meest geschikte zoektermen. Aan de ene kant wil je zeker weten dat de conversie hoog is onder bezoekers die via deze Google Ads op je website komen. Zo betaal je immers niet voor niets! Aan de andere kant wil je de kosten beperkt houden. Zoeken naar creatieve oplossingen is hierbij van groot belang! Op internet vind je meerdere marketingbureaus, die je hierbij kunnen helpen.