Veel mensen hebben plannen om een webshop te starten
Veel innovatieve en ondernemende mensen in Nederland lopen rond met plannen om een eigen webshop te beginnen. Vaak lukt het nog wel om geschikte producten te vinden om via een webwinkel aan de man te brengen. Maar dan komt de gemiddelde ondernemer erachter hoe groot de concurrentie is en neemt het enthousiasme al snel af. Want hoe kun je op een slimme manier en zo effectief mogelijk concurreren met ondernemers die al een tijdje bestaan en veel ervaring hebben opgedaan. Hoe verover je met jouw webshop een plekje tussen al die concurrenten? De volgende 5 kenmerken geven je een beeld van hoe andere
1. Betrouwbare hosting door een professioneel hostingbedrijf
De hosting, ofwel het bedrijf dat zorgt dat jouw webshop online komt en werkt, moet zorgvuldig uitgekozen worden. Veel webshops draaien tegenwoordig op het CMS Magento. Zorg dat je voor jouw Magento webshop een gespecialiseerde hoster zoals Hipex hosting inschakelt. Als je kiest voor Magento Hosting via Hipex weet je als gebruiker zeker dat je kwaliteit krijgt voor een eerlijke prijs. Ga zeker niet voor de goedkoopst mogelijke hosting, want daarmee geef je jezelf de garantie dat je webshop slecht gevonden gaat worden, uitval gaat krijgen en je gaat inleveren op je omzet. Met goede betrouwbare e-commerce hosting vermijd je als ondernemer dit risico en ben je verzekerd van een goede digitale dienstverlening. En dat heeft op termijn een flinke invloed op de omzet die jij als webshop eigenaar gaat maken door online verkoop van jouw producten of diensten. Want een snelle webshop, die altijd werkt en efficiënt is, zorgt voor meer conversies en een hogere winst.
2. Een heldere strategie voor de webshop en de richting die deze op moet gaan
Succesvolle ondernemers die een eigen webshop beginnen kenmerken zich ook door het feit dat ze een kant-en-klare-strategie ontwikkelen voor ze hun bedrijf daadwerkelijk opstarten. Daarom weten ze meteen vanaf de start van het bedrijf welke richting het op moet gaan. En dat betekent dat deze ondernemers relatief snel kunnen anticiperen op ontwikkelingen in de markt. Dit doen succesvolle ondernemers met een webshop door zowel online reclame te maken en naar de ontwikkelingen te kijken, maar ook de offline marktontwikkelingen goed in het vizier te houden.
3. Blijvend innoveren om niet achterop te raken
In de wereld van e-commerce is stilstand achteruitgang. Zorg er als ondernemer met een webshop voor dat je voortdurend technische verbeteringen doorvoert en op de hoogte blijft van innovaties. Verder leren innovatieve ondernemers van hun concurrenten, van hun eigen fouten en volgen ze nieuwe ontwikkelingen in hun marktsector op de voet. Ondernemers die op deze manier te werk gaan, springen sneller in op kansen die zich in de markt voordoen.
4. Gedreven door data
Succesvolle e-ondernemers zijn, zoals dat genoemd kan worden, data-gedreven. Dat geldt natuurlijk voor de opstelling van KPI’s, maar ook voor de analyse van verkoopcijfers of het inrichten van het technische bedrijfsproces online en offline. Succesvolle bedrijven zijn datagericht en worden daardoor minder snel verrast door veranderingen in de markt.
5. Duidelijk profiel
Succesvol zijn vooral mensen die een webshop starten die qua producten en aanbod herkenbaar is. Ze hebben een herkenbare, duidelijke niche. Webshops die zich richten op specifieke producten en binnen die categorie een ruime variatie bieden aan modellen, soorten en maten, blijken volgens de statistieken het meest succesvol te zijn.