Voor de meeste mensen is hun internettoegang een van de belangrijkste zaken in huis, en voor bedrijven geldt dit dubbel. De meeste bedrijven gebruiken internettoegang voor alles, van klantcommunicatie tot creditcardverwerking. Zonder internettoegang kunnen sommige bedrijven gewoon niet werken. Naast zakelijke behoeften gebruiken steeds meer thuisgebruikers internet als hun primaire bron van entertainment. Dit komt door de groei van video streaming diensten en sociale media. Er zijn tegenwoordig veel aanbieders van internet, waardoor het belangrijk is dat je hun prijzen vergelijkt, maar ook het internet vergelijken gaat. Hieronder benoemen we waar je op moet letten bij het kiezen van een internetprovider voor een bedrijf of huis.
Kosten
Om ervoor te zorgen dat een abonnement voor jou zinvol is, moet er een goede balans zijn tussen snelheid en prijs. Als je bijvoorbeeld een klein bedrijf vanuit je huis runt, is een speciale glasvezelverbinding waarschijnlijk niet logisch voor jou. Voor sommige bedrijven maakt de prijs niet zoveel uit als de snelheid en betrouwbaarheid maar goed is. Dezelfde speciale glasvezelverbinding die hierboven wordt genoemd, is misschien een goed idee voor een groeiend klein bedrijf met 25 werknemers. Zoals bij de meeste aspecten van bedrijven, moet je de voor- en nadelen afwegen. Daarnaast is het ook steeds interessanter om aanbiedingen in de gaten te houden. Zo zijn er tegenwoordig speciale Black Friday en Cyber Monday deals voor het afsluiten van een alles in één pakket.
Beschikbaarheid
Beschikbaarheid is ook een beslissende factor, omdat in sommige gebieden, zoals het platteland, deze beschikbaarheid er niet altijd is. Een verrassend aantal bedrijven en huizen heeft slechts een paar opties, waarvan er meestal één een satelliet internet optie is en ofwel een soort breedband.
Snelheid
Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat je voldoende snelheid hebt om het dagelijkse gebruik aan te kunnen. Voor sommige mensen is snelheid de belangrijkste factor bij het bepalen van een ISP. Ze willen gewoon het snelste internet dat ze in hun regio kunnen krijgen. Dit is volledig gebaseerd op locatie en wat je als bedrijf of consument wordt aangeboden. De informatie waarnaar je kijkt bij het vergelijken van abonnementen, wordt de “Bandbreedte” genoemd. Bandbreedte is simpelweg de hoeveelheid informatie per tijdseenheid die het medium aan kan. Sommige mensen hebben geluk en hebben toegang tot glasvezelverbindingen met meer dan 1000 Megabits (Mbps) per seconde, terwijl sommige bedrijven vastzitten op 3 tot 6Mbps DSL-verbindingen. Het is zeker de moeite waard om contact op te nemen met naburige huishoudens of bedrijven om te zien wat voor snelheid je realistisch kunt verwachten in een bepaald gebied.
Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid is waarschijnlijk de belangrijkste factor, vooral voor zakelijke klanten. Onbetrouwbaar internet is stressvol en contraproductief. Als je je in een branche bevindt die geen onderbrekingen van de internetservice kan riskeren, is het verstandig om een ISP te overwegen die een Service Level Agreement (SLA) aanbiedt. SLA’s zijn servicecontracten waarin specifiek staat hoe betrouwbaar de verbinding moet zijn.
Klantenservice gaat hand in hand met betrouwbaarheid. Hoe goed de verbinding ook is, op een dag gaat er iets mis. Of het nu gaat om software of een fysiek beschadigde lijn, het is zeer waarschijnlijk dat er op een dag problemen zullen zijn. Een goede klantenservice is een maatstaf voor hoe snel ze je kunnen helpen weer aan de slag te gaan. De meeste bedrijven kunnen niet enkele dagen wachten voordat nieuwe hardware naar hen wordt verzonden. Ze vragen om een hoger serviceniveau en een goede dienstverlener begrijpt dat.