Als ondernemer krijg je te maken met verschillende kosten. Het is goed om af en toe stil te staan bij deze kosten, zoals de kosten die je maakt voor je website, hosting en voorraad. Hierdoor kun je bekijken waar je op kunt besparen. Zo kan energie vergelijken bijvoorbeeld verstandig zijn als je veel thuis werkt, ook al zie je dit misschien niet direct als zakelijke kosten.
Reguliere kosten voor ondernemen
Allereerst zijn er algemene kosten waar je rekening mee moet houden wanneer je een webshop wilt starten. Denk hierbij aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het aanschaffen van kantoorinventaris, het huren en inrichten van een kantoor of de inrichting van een thuiskantoor, het opzetten van de boekhouding, telefoonkosten, marketingkosten, kosten voor de zakelijke rekening en meer. In het begin hoeven deze kosten niet hoog te zijn. Als je klein begint, zijn er minder kosten. Sta daarnaast ook stil bij de spullen die je vanuit privé in de onderneming inbrengt, zoals een laptop, telefoon of meubilair. Als je niets uitbesteed kun je jouw webwinkel al starten met een paar honderd euro en een goede laptop of pc. Wanneer je ook een ruimte gaat huren en bijvoorbeeld een boekhouder inschakelt, zit je al snel op een paar duizend euro.
Kosten voor de webshop
Er komen nog een paar specifieke kosten bovenop de algemene kosten. Denk hierbij aan het inkopen van de voorraad, verpakkingsmateriaal, het betalen van verzendkosten en betaalkosten, de ontwikkeling van de webshop, de huisstijl en webdesign, kosten voor hosting en de domeinnaam. Je kunt op verschillende punten op deze kosten besparen. Zo kun je zelf een webshop maken in WordPress of deze laten ontwikkelen door een hobbyist die hier ongeveer 1000 euro voor rekent. Heb jij geen budget om een grote voorraad in te kopen? Dan is dropshipping ideaal. Wel zul je dan kleinere winstmarges voor lief moeten nemen. Bij dropshipping stuur je de order direct door naar de fabrikant. Deze zorgt dan ook voor de verzending en het inpakken van de order.
Kosten voor marketing
Tenslotte is het belangrijk om de kosten voor je marketing mee te nemen in de berekening. Voor een webshop is marketing namelijk essentieel. Zeker in het begin heb je nog geen organische positie in Google opgebouwd. Hier kun je direct aan gaan werken door veel te bloggen en goede content toe te voegen aan je website. Daarnaast zul je waarschijnlijk veel adverteren op Google en diverse social media platformen. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van je niche en de kwaliteit van je advertenties. Je kunt kosten besparen door zelf de marketing uit te voeren, maar het kan je juist ook veel opleveren door dit onderdeel uit te besteden aan een professional.