Content marketing: marketing met inhoud! Content marketing is een zeer belangrijk onderdeel van online marketing. Met content wordt de informatie op websites, webshops, blogs, sociale media en dergelijke bedoeld. Informatie die voor jouw (potentiële) klanten interessant is.
Teksten, blogs, foto’s en video’s, het zijn allemaal vormen van content en je kunt ze dus allemaal inzetten voor jouw content marketing. Plaats jezelf even in de schoenen van jouw klanten en potentiële klanten. Welke informatie is nuttig voor hen? Welke vragen of problemen hebben zij en kunnen zij de antwoorden vinden op mijn website, webshop of sociale media?
Content marketing en customer experience
Zet de klant weer helemaal centraal. Eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar soms wordt het wel eens vergeten. De laatste jaren hebben vooral de sociale media zeer veel aandacht gekregen. Iedereen moest op Facebook, Instagram enzovoorts. Op Zoek naar “likes” en “views “, maar het leidde soms de aandacht af van de klant.
Met content marketing staat de klant weer in het zonnetje. Hoe kan je de (potentiële) klant online zo bedienen dat men op jouw website de informatie kan vinden waarnaar hij of zij op zoek is. Dit zorgt voor een positieve klantervaring, waardoor de kans groot is dat deze klant een volgende keer weer jouw website bezoekt. Goede content op de website zorgt dus mede voor een stukje klantenbinding.
Content en de rol van Google
Het internet is groot, zeer groot. Miljarden internetpagina’s en er komen er dagelijks vele tienduizenden bij. Hoe kunnen jouw potentiële klanten nu jouw webshop of webpagina vinden? Via de zoekmachine natuurlijk. In Nederland is dat bijna altijd via Google, want deze neemt in ons land meer dan 95% van alle zoekopdrachten voor haar rekening.
Google hanteert een algoritme dat bepaalt of een internetpagina relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Voldoet jouw internetpagina aan de eisen? Dan wordt jouw internetpagina in de resultaten getoond. Hoe beter de pagina aan de eisen van Google voldoet, des te “hoger” komt deze in de zoekresultaten. Een hoge ranking heet dat. Content is een zeer belangrijke factor geworden binnen het algoritme van Google.
Content en SEO
Content marketing is een onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). SEO zorgt dat de zoekmachines weten waar een website over gaat. De crawlers (robot programmaatjes) van de zoekmachines bezoeken alle pagina’s van het internet. Zij “lezen” de inhoud en slaan deze geïndexeerd op. Vormt de content op de gehele website een goed samenhangend geheel, dan kun jij rekenen op een goede ranking bij een relevante zoekopdracht.
SEO omvat meer dan enkel content. In de opmaak code van de internetpagina staan bijvoorbeeld zogenaamde meta tags die door de zoekmachine worden gelezen. Deze tags (bijvoorbeeld pagina titel en sleutelwoorden) moeten ook in relatie staan met de content van de betreffende pagina’s. Komt jouw internetpagina zo op de eerste pagina met zoekresultaten? Dan kun je rekenen op een stijgend aantal bezoekers (potentiële klanten).
Online marketing bureaus
Online marketing en SEO hebben het mogelijk gemaakt dat kleine specialistische bureaus zoals bijvoorbeeld Rutger Dijkstra zich een plek in de markt hebben kunnen verwerven. Als bedrijf kun je profiteren van de kennis en ervaring van deze SEO- en content-marketing specialisten.
Zoekmachine optimalisatie en online marketing zijn constant in beweging. De algoritmen van de zoekmachine houdt Google angstvallig geheim en worden met regelmaat gewijzigd. De grootste zoekmachine ter wereld geeft echter wel regelmatig tips en richtlijnen hoe de SEO van de internetpagina’s moet worden ingericht.