Verhalen vertellen is de belangrijkste manier van communiceren. Klinkt niet erg ‘marketing’, en toch is dat het wat mensen met elkaar verbindt. Juist daarom ga je bloggen. Huh?
Je hoeft geen boek te schrijven, geen artikelen aan de man te brengen, maar je gaat bloggen. Dus vanaf nu altijd je laptoptas bij de hand en schrijven maar. Overal. Zie het als een moderne manier van ‘schrijven voor de lezer’. Schrijf je dan niet altijd voor een lezer? Veel mensen niet. Dat leggen we even uit.
Niemand die het een biet interesseert wat je schrijft
Heel veel mensen schrijven. En schrijven goed. Voor zichzelf. Daarmee gaan ze er vanuit dat een ander, als die het stuk leest, wel begrijpt wat ze bedoelen. Zo werkt het helaas niet. Wie voor een lezer schrijft, moet begrijpen wat die lezer boeit, wat de lezer wil, wat de lezer interesseert of inspireert.
Ondernemers zijn er goed in om woorden de wereld in te sturen, via social media vooral, zonder vooraf goed te weten voor wie ze dat doen. Dan pies je naast de pot. Kan je tekst nog zo goed zijn, maar niemand die het een biet interesseert.
Dan wordt schrijven ineens bloggen
Weet jij echter goed waar jouw potentiële lezer op zit te wachten, dan schiet je raak. En kun je mensen, als je wilt klanten, interesseren voor jouw product. Of dat nu vuilniszakken zijn of een rugzak, websites bouwen of de verkoop van stoelen. Marketing dus. En dan heet schrijven ineens geen schrijven meer, maar bloggen. Zo simpel kan het zijn.
Door een goede blog te plaatsen op social media, ben je online zichtbaar en online vindbaar. Dat doe je overigens niet door meteen je product keihard neer te zetten, maar door ook te vertellen wie je bent, wat je doet, waarom je het doet. De klant van tegenwoordig wil immers weten waar iets vandaan komt. Dat schept niet alleen ‘duimpjes omhoog’ maar ook vertrouwen. En dat laatste is misschien wel het belangrijke waarom mensen uiteindelijk voor jou kiezen en voor jouw product.
Lukt het een keer, blijft het er verder bij
Klinkt allemaal leuk, maar als schrijven nou niet ‘je ding’ is. De meeste ondernemers menen er geen tijd voor te hebben, hebben geen idee waarover ze het moeten hebben en schuiven het voor zich uit. Gaan ’s middags met hun Cowboysbag vol dossiers naar huis, en hebben weer de boot gemist. En als het al een keer lukt, blijft het er weken bij.
Toch is continuïteit belangrijk. Heb je eenmaal mensen aan je gebonden dan willen ze meer van je lezen. Dus is het belangrijk de week of de maand erna weer een blog te schrijven en te posten. Voor wie dat lastig vindt, kan daar beter een prof voor inhuren. Of zichzelf er meer in verdiepen zodat je genoeg tools krijgt én inspiratie om dit op te pakken. Blogs vormen een steeds belangrijker deel van de marketing van een bedrijf. Een gemiste kans als je daar niet induikt.