Het is frustrerend als de webshop van je concurrent beter wordt gevonden. Jullie verkopen min of meer hetzelfde product, alleen is de omzet verre van gelijk. Iedere ondernemer, groot of klein, wil dit zo snel mogelijk omdraaien. Goed nieuws, want dit artikel gaat je daarbij helpen.
Google is je grootste vriend
Straks is er nog aandacht voor andere zoekmachines, maar eerst is het tijd voor de grootste. Google is zelfs met afstand de grootste zoekmachine. Zo’n 95% van de Nederlanders gebruikt dit platform om online te zoeken. Een goede plek op Google is dan ook van groot belang als je succes wilt boeken met je webshop. De makkelijkste manier is met Google adverteren. Door dit uit te besteden aan de juiste experts, ga je zeker weten meer klanten bereiken. En aan de hand van de resultaten van de advertenties kun je een gepast budget instellen en eventueel je huidige budget bijstellen.
Vergeet ook je kleine vrienden niet
Google is met afstand de grootste en er moet een wonder gebeuren wil een andere zoekmachine Google van de troon stoten. Dat betekent niet dat je de kleinere spelers links moet laten liggen. Via de concurrenten van Google kun je nog meer potentiële klanten bereiken. Mochten je financiële middelen het toelaten, dan kun je ervoor kiezen om zowel bij Google als bij een van de andere zoekmachines te adverteren. Neem als voorbeeld Bing adverteren. Bing heeft een marktaandeel van 5%. Dat lijkt misschien weinig, maar is nog altijd erg veel. Bing wordt door veel mogelijke klanten gebruikt.
Google verleiden met onweerstaanbare teksten
Ook zonder adverteren kun je klanten naar je webshop trekken. Waarschijnlijk weet je wel wat SEO is, of waarom het belangrijk is. SEO staat voor Search Engine Optimization. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kom je automatisch bovenaan in de zoekresultaten. Wat de juiste zoekwoorden zijn, is een goede vraag. Dat hangt af van je webshop en van Google. Je kunt zelf de teksten aanpassen of een expert inschakelen. SEO is onmisbaar, maar het is soms een beetje vaag wat werkt en wat niet.
Wees uniek
Waarom zouden klanten naar jouw webshop komen als je producten en content niet uniek zijn? Voor producten kan dat natuurlijk lastig zijn, maar met je content kun je boven het maaiveld uitsteken. Dit kunnen mooie teksten zijn, maar net zo goed foto’s of filmpjes. Vergeet niet dat de jongere generaties hele dagen op platformen zoals Instagram en TikTok bivakkeren. Daar ligt een gouden kans, op voorwaarde dat je content uniek is.
Schakel anderen in
Alle grote bedrijven gebruiken influencers. Mochten jouw financiële middelen dit niet toelaten of je het vanwege een andere reden niet willen, dan zijn er nog andere opties. Zo kun je zelf als gastblogger aan de slag. Je zoekt contact met blogsites en vraagt of je middels een gastblog als expert binnen een bepaald vakgebied mag schrijven. Dit is altijd goede reclame. Zo zijn er meer mogelijkheden, van borrels tot gezamenlijke kortingsacties.